عدد بتا در بارداری دوقلویی چند است؟
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

هورمون گونادوتروپین هورمون انسانی (hCG) برای بارداری منحصر به فرد است. این هورمون در خون و / یا ادرار زن باردار تشخیص داده می شود. آزمایشات برای عدد بتا حساسیت زیادی دارند و فقط نیاز به مقدارکمی hCG برای تشخیص حاملگی مثبت دارند. به همین دلیل است که آزمون حاملگی "مثبت کاذب" غیرممکن است؛ زیرا اگر hCG وجود داشته باشد، نشانه حاملگی است. با این حال، ممکن است نتایج آزمون منفی کاذب دیده شود که به خاطر انجام آزمون بارداری خیلی زود قبل از رسیدن hCG  به مقدار کافی می باشد. اگر نمونه خون یا ادرار برای آزمایش بارداری یا ادرار کافی نباشد و نمونه بیش از حد رقیق باشد، احتمال منفی کاذف وجود دارد. این یکی از دلایلی است که بسیاری از کیت های آزمون حاملگی خانگی دارای دو نوار تست هستند (عدد بتا و جنسیت جنین).

تحقیقات نشان داده است که اکثر جنین ها بین 8 تا 10 روز بعد از تخمک گذاری کاشته می شوند، اما این مسئله متغیر است. بعضی از زنان دقیقا پس ازتخمک گذاری باردار می شوند و دیگران پنج روز بعد از تخمک گذاری باردار می شوند.

چه زمانی هورمون بتا تولید می شود؟

هورمون گونادوتروپین هورمون انسانی (hCG) پس از لقاح و پس از آن کاشت زگوت در دیواره رحم مادر تولید می شود. این هورمون از سلول هایی تولید می شود که در نهایت تبدیل به جفت می شوند. نقش hCG تغذیه زیگوت می باشد و آن را تا زمانی که جفت به مرحله عمل برسد حمایت می کند. همچنین به عنوان یک سیگنال برای بدن به منظور پریود نشدن عمل می کند، زیرا پوشش رحم ضخیم تر برای رشد جنین ضروری است.

آزمایش خون، به جای تست ادرار، به تشخیص زود هنگام عدد بتا می انجامد. ادرار ممکن است بیش از حد رقیق باشد و نتواند  hCG را تشخیص دهد. این یکی از دلایلی است که توصیه می شود نمونه ادرار از اولین ادرار صبحگاهی گرفته شود (15 نکته جالب درباره بی بی چک).

حتی قبل از اینکه پریودی قطع شود، هورمون بتا تولید شده است. 11 روز پس از تخمک گذاری وجود هورمون در خون تشخیص داده می شود و در عرض 12-14 روز پس از تخمک گذاری وجود هورمون در ادرار تشخیص داده می شود. اگر دوقلوها باردار باشید، احتمالا میزان هورمون hCG شما با خانمی که یک فرزند باردار است متفاوت است. اما این مسئله بستگی به مرحله بارداری و خصوصیات زن دارد. فقط زنان باردار هورمون بتا تولید می کنند. 

مقاله پیشنهادی اوما: عدد بتا در هفته چهارم بارداری

هورمون بتا یا  hCG هر چند وقت افزایش می یابد؟

به طور کلی، غلظتhCG  در اوایل بارداری هر دو 2-3 روز افزایش می یابد. در 85٪ از حاملگی های طبیعی، سطح hCG هر سه روز دو برابر می شود. سطوح hCG بین هفته 10 تا 8 حاملگی به اوج خود می رسد و سپس شروع به کاهش می کند. همانطور که بارداری پیشرفت می کند، سطوح پایین تر ثابت می شود. این یکی از دلایلی است که علائم تهوع و خستگی، که در سه ماهه اول بارداری آشنا هستند، بعد از چند ماه اول شروع به کاهش می کنند.

نزدیک چهار ماهگی بارداری، جفت به حمایت از جنین در حال رشد می پردازد و نیازی به چنین سطوح hCG بالا نیست.  هر زن باردار و جنینش منحصر به فرد است. به همین دلیل است که غلظتهای مختلفی برای hCG برای هر سن و مرحله بارداری وجود دارد. برخی از زنان دارای سطح بسیار پایینی از hCG هستند، اما نوزاد کاملا سالم و طبیعی زایمان می کنند. دیگران سطح بسیار بالایی از hCG دارند و ممکن است دوقلو یا سه قلو باردارباشند. اما در حقیقت، فقط یک نوزاد باردار هستند.

هنگامی که در خصوص سطح hCG تردید وجود دارد، انجام اولتراسوند غربالگری معمول است. این کار می تواند به راحتی سن و رشد جنین را ارزیابی کند. اسکن سونوگرافی واژینال رایج تر است، زیرا دقیق تر از اسکن شکمی است.

هنگامی که سطح هورمون بتا به طور مداوم پایین است و علائم دیگری از حاملگی وجود ندارد، به احتمال زیاد عوارض حاملگی وجود دارد. به عنوان مثال، بارداری خارج از رحم ممکن است وجود داشته باشد. گاهی اوقات، سطوح پایین بتا به خاطر محاسبه اشتباه زمان تخمک گذاری است. حدود یک پنجم حاملگی ها پیشرفت نمیکند و سقط خودبخودی رخ می دهد. اگر سطح hCG بسیار بالا باشد، به خاطر اشتباه در محاسبه تاریخ تخمک گذاری،حاملگی مولار یا حاملگی چندقلو است (بارداری دوقلو | بارداری هفته به هفته دوقلویی).

چگونه می توانم سطح هورمون بتا را بدانم؟

شما نمی توانید سطح بتا را تعیین کنید، مگر اینکه متخصص توصیه کند تست را انجام دهید. اگر برای بارداری از روش های کمی باروری استفاده کرده باشید احتمال سقط وجود دارد به همین دلیل به طور منظم تست hCG انجام می شود. اما در اصل، اندازه گیری های معمول بتا به طور مرتب انجام نمی شود.

ادامه در لینک زیر 

عدد بتا در بارداری دوقلویی چند است؟

 

 





:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: